Sanse Motorisk Arousal Regulerende Terapi (SMART)

Vi benytter sanserne til at stimulere arousal-niveauet i kroppen, som vi igennem sansepåvirkninger enten kan arbejde med at dæmpe eller vække til forskellige niveauer.

Vi benytter især kroppens primære sanser, som er vestibulærsansen, taktilsansen og kinæsthesisansen.
Nedenunder har vi beskrevet, hvordan vi benytter pædagogisk massage til at stimulere taktilsansen (følesansen).

Pædagogisk massage
Denne metode er en del af en sanseorienteret tilgang, der har fokus på barnets motorik og primære sanser som er vestibulærsansen, kinæstesisansen og taktilsansen.
En del af vores unge har udfordringer med et hyper- eller hypoarousalt-nervesystem. Der er en bivirkning, som kan komme efter, at kroppen har været udsat for en stressbelastning over en periode. Pædagogisk massage kan være medvirkende til, at den unges nervesystem enten dæmpes eller vækkes.

I praksis:
Alt efter formålet bruges metoden forskelligt. Hvis formålet er at hjælpe den unge til at falde i søvn bruges massagen inden sengetid, for at dæmpe den unges arousal.
Massagen finder sted på en massagebriks i et åbent rum. De unge bestemmer selv hvorvidt, at de ønsker at tage imod tilbuddet om massage eller ej.

Metoderedskaber:
Vi har en vejledning for massage i vores politik om forebyggelse og opsporing af vold- og seksuelle overgreb. Vores personale, der giver pædagogisk massage, har som minimum gennemgået et internt kursus i det. Vi er uddannede i at teste hvilken form for massage børnene og de unge har brug for, hvilket er beskrevet i et resultatark.

Effekter:
Når vi laver pædagogisk massage stimuleres taktilsansen, hvilket kan have flere forskellige gavnlige effekter:
Kropsfornemmelsen
Præcise bevægelser
Balancen
Overlevelse
Følelseslivet
Barnets aktivitetsniveau (arousal)
(Grundmotorik 2008 af Anne Brodersen et al s. 140 – 141)

Vi har erfaret, at pædagogisk massage især kan hjælpe den unge med at falde til ro inden sengetid og derved har nemmere ved at falde i søvn. En god nats søvn giver positive resultater i forhold til hvordan, at den unges humør, koncentration og adfærd er den efterfølgende dag.
Hvis indsatsen er igangsat som udgangspunkt for en behandling, er det som oftest for at nå et andet mål som fx en god nattesøvn. Der evalueres løbende på om massagen har den ønskede effekt eller om der skal igangsættes en supplerende eller anden indsats.